Pressmeddelande: Agne Ahlenius blir ny vd på Zinkgruvan Mining

I mitten av september tillträder Agne Ahlenius rollen som VD för Zinkgruvan Mining. Agne Ahlenius är för närvarande platschef och VD för Björkdalsgruvan men har en lång internationell bana inom gruvindustrin bakom sig. Bland annat arbetade Agne Ahlenius under femton år på ledande positioner inom Boliden. Han har även jobbat många år utomlands, bland annat i Spanien och Mexiko. Han har en stor erfarenhet av att leda förbättringsprocesser och verksamhetsutveckling. Agne är 53 år och gift. Han är utbildad bergsingenjör från Luleå universitet.

– Zinkgruvan Mining är ett framgångsrikt företag där det särskilt under de sista åren har gjorts mycket för att ge företaget goda förutsättningar för framtiden. Jag ser fram emot utmaningen att bygga vidare på det tillsammans med alla medarbetare, säger Agne Ahlenius.

Nuvarande VD Bengt Sundelin, som under fem år framgångsrikt har lett Zinkgruvan, går i pension vid årsskiftet.

Kontakt:

Bengt Sundelin, vd

Tel: 0583-82 202, 070-609 89 37

Monika Andersson, kommunikatör

Tel: 0583-82 203, 072-705 35 00

Om Zinkgruvan Mining

Zinkgruvan Mining bryter och anrikar zink, bly, koppar och silver. 2015 producerade företaget 1,26 miljoner ton malm. Företaget har 370 medarbetare och brytning pågår mellan 350 meters och 1340 meters djup. 2017 fyller företaget 160 år.