Pressmeddelande: Lundin Mining-resestipendier delas ut för andra gången

Pressinbjudan: 2015-12-10
Lundin Mining-resestipendier delas ut för andra gången

Förra året delades de allra första Lundin Mining-resestipendierna ut. Nu ska stipendierna för andra gången delas ut. Stipendierna går till fem teknikstuderande ungdomar på Alléskolan i Hallsberg. Målet med stipendierna är att öka teknikintresset hos ungdomar, och förhoppningsvis även få fler intresserade av att utbilda sig inom något av gruvindustrins spetskompetensområden.

Varje resestipendium är värt cirka 20 000 kronor. Genom stipendierna får eleverna besöka Lundin Minings zink-och-koppargruva i södra Portugal, Neves-Corvo, under den kommande våren.
Utdelningen sker på Zinkgruvan Minings huvudkontor i Zinkgruvan på måndag den 14 december klockan 13.00 med stipendiaterna och representanter från Alléskolan, Zinkgruvan Mining och Lundin Mining på plats.

Faktaruta
Zinkgruvan Mining är ett gruvföretag som bryter och anrikar zink, bly och kopparmalm i orten Zinkgruvan sex mil söder om Örebro. Sedan 2004 ingår Zinkgruvan Mining i den internationella gruvkoncernen Lundin Mining. Förra året slog Zinkgruvan Mining produktionsrekord med 1,24 miljoner ton bruten malm.

Kontaktperson
Monika Andersson,kommunikatör. Tel: 072-705 35 00, E-post: monika.andersson@lundinmining.com